skip to Main Content

At være bæredygtig er ikke længere et valg

Hvad betyder den grønne omstilling for min virksomhed og hvorfor skal jeg gøre noget nu?

Den kraftige mediedækning af folketingets grønne initiativer er velkendt for de fleste. Det kan nogle gange være svært at omstille de mange ord og fine hensigter til noget, der relaterer til sin egen hverdag og egen virksomhed. Hvad betyder det for mig og min virksomhed og er det noget, vi behøver at gøre noget ved?

Vi må her slå fast: Bæredygtighed er kommet for at blive

Det er ikke længere et valg, virksomhederne kan foretage.

En af de brancher, der er kommet langt i arbejdet er byggebranchen, hvor der kræves en livscyklusvurdering, når et byggeprojekt udbydes.

En livscyklusvurdering (Life Cycle Assesment, LCA) er en metode til at vurdere potentielle miljøpåvirkninger af produkter og ydelser. I byggeri omfatter det vurdering af materialer, bygningsdele og hele bygninger. LCA indgår i EU-standarder for bæredygtigt byggeri til at vurdere den miljømæssige betydning. Dette vil også komme i andre brancher.
Det er bare et eksempel på den virkelighed, der venter os og som kræver, at leverandører ser på deres virksomhed, produkter og ydelser.

Kalundborgegnens Erhvervsråd vil gerne hjælpe din virksomhed til en bedre forståelse af de mange fine begreber og forventninger, der er til virksomhederne. Vi arrangerer derfor en møderække, hvor vi vil belyse, hvad det betyder for jeres virksomhed og hvordan dette kan gribes an.

Første møde er den 19. januar 2022 kl. 14.00 – 16.00.

Se på jeres virksomheds forbrug af ressourcer og spild og se på jeres produkters genanvendelighed. På vores første møde i netværket Den grønne leverandør, vil vi prøve at beskrive, hvad cirkulær økonomi er og hvordan I kan gribe denne analyse an i jeres virksomhed.

Mist ikke modet

Dette kan både økonomisk og konkurrencemæssigt blive en fordel for jeres virksomhed. Her er definitionen på en grøn forretningsmodel:
En grøn forretningsmodel er en forretningsmodel, der sikrer en mindre påvirkning af miljøet og samtidig er økonomisk rentabel. Målet med en grøn forretningsmodel er derved at forbedre energi- og ressourceeffektivitet, konkurrenceevne og derved bundlinje.
Det er vist interessant for alle virksomheder.

Vi vil gøre alt for at hjælpe jer til at tage hul på denne, nutidens og fremtidens dagsorden.

Vil du vide mere, kan du kontakte Otto Aagaard på telefon 92 15 80 55 eller mail oa@kalundborgerhverv.dk

Back To Top
Søg
X
X