Den næste medarbejder – det afgørende skridt for at skabe vækst
Som virksomhedsejere kan vi føle, at vi ikke har råd til at ansætte en ny medarbejder. For at få råd til det skal vi tjene flere penge, men for at gøre det har vi netop brug for flere ressourcer i virksomheden. Så hvordan kommer vi ud af den onde cirkel og skaber en platform for, at vores virksomhed kan vokse?
Af David Madié, stifter af og direktør for VækstHjulet!
Hvis man vil skabe en virksomhed, der skaber mere værdi end det en enkelt person kan producere, er den eneste vej frem at ansætte flere medarbejdere. Der er ganske enkelt ikke timer nok i døgnet til, at man selv kan klare alle de opgaver, der skal løses for, at en virksomhed er selvkørende, og slet ikke hvis den en dag skal køre uden at være afhængig af sin stifter. Bortset fra det burde det jo også være således, at hvis det virkelig er en god forretningsidé vi har, så forsømmer vi vores potentiale, hvis vi ikke har ressourcerne til at levere, hvad markedet kunne bygges op til. Problemet er, at mange virksomhedsejere sikkert er rigtigt gode til at få idéer, til at sælge og til at levere varen, men til gengæld oftest ingen erfaring har med personaleledelse eller HRM – Human Ressource Management – som det også hedder på dansk i dag. Men hvilke opgaver er det, der skal løses for, at vi kan gennemføre rekruttering af en ny medarbejder og sikre, at det vil skabe værdi for virksomheden?
Artiklen kommer ind på emner om, hvad man skal være opmærksom på før, under og efter ansættelsen af den nye medarbejder.
Før ansættelsen er det en god idé med et personalebudget, så man ved, hvad man som virksomhed kan tilbyde og ikke mindst, hvad den nye medarbejder skal tjene ind for, at det kan betale sig at ansætte vedkommende. Det er ligeså vigtigt at gøre sig klart, hvilke opgaver, der skal løses, samt hvilken personprofil, man ønsker.
Under ansættelsen er bl.a. forberedelse af spørgsmål til kandidaterne altafgørende for at kunne vælge den rette til jobbet.
Efter ansættelsen er en god on-boarding, planlægning af opgaver samt fremtidig udvikling af medarbejderen vigtig for at medarbejderen bliver i virksomheden i lang tid.
Det kan blive meget dyrt for en mindre virksomhed, hvis ikke forarbejdet er gjort rigtigt og man så ikke får ansat den rigtige medarbejder i første omgang.
Du kan læse meget mere om ovenstående i denne artikel af David Madié