skip to Main Content

Det er for godt til at være sandt

I kender det sikkert. Man bliver kimet ned af sælgere, som lover guld og grønne skove, hvis bare man ellers er villig til at skrive under på en lille kontrakt.

Men ved vi egentlig, hvad vi skriver under på?

I langt de fleste tilfælde, når en virksomhed indgår en aftale med en anden, så er alt fair og begge parter holder, hvad de lover. For hvis man ikke overholder kontrakter, så får man hurtigt et dårligt ry og nogle retssager efter sig. Det kan, med andre ord, bedst betale sig at holde det man lover.

Men hvad nu hvis det man lover, er så dårligt defineret eller så teknisk besværligt, at den anden part ikke kan finde hoved og hale i, hvad de har indgået kontrakt omkring?
Det ser vi desværre ske lidt for ofte, især når det omhandler aftaler inden for kommunikation, sociale medier og hjemmesider. Ofte bliver helt nyoprettede virksomheder kontaktet af smarte bureauer, som lover alt mellem himmel og jord, ofte med en god omgang tech-ord smidt ind, såsom: engagement rate, ROI, Top Funnel, SEO, click-rate, lead tracking og link building.

Dette er ord, som betyder en hel masse for en snæver gruppe mennesker, og for resten af os dødelige, så lyder det fancy og teknisk – og derfor må det være korrekt.

Det er hér faren ligger.

For hvad betyder de ord egentligt? Og har du overhoved brug for så fancy en hjælp, nu når du lige er startet og stadig er i gang med at finde dig til rette?

Skriv ikke under før du ved med sikkerhed, hvad du binder dig til

Vi har hørt mange rædselshistorier fra iværksættere og også etablerede virksomheder, som desværre får bundet sig til længerevarende kontrakter på op til fem år, til en service eller et produkt, som de slet ikke skulle bruge.

Det kan skyldes uvidenhed, uopmærksomhed eller, at man har tiltro til personen på den anden side af kontrakten. Fælles for alle situationer er, at det kan være utroligt dyre lærepenge, som kan hæmme ens virksomheds udvikling i et godt stykke tid.

Der er hjælp at hente

Så, hvis du bliver præsenteret for en kontrakt af nogen art, men ikke føler, at du er helt indforstået med, hvad den indeholder, skal du være mere end velkommen til at kontakte Kalundborgegnens Erhvervsråd. Vi kan hjælpe med at gennemlæse kontrakten og hvis det er for kompliceret for os, kan vi henvise til kompetente advokater.

Kalundborgegnen har mange dygtige og ærlige virksomheder, som lever af at levere en god service. Hvis du er i tvivl, er det en god idé at handle lokalt. Se blandt andet under vores medlemsliste eller skriv til os, hvis du vil høre om vores medlemmer, som arbejder med kommunikation og markedsføring.

Kontakt os på telefon 59 55 00 55 eller på mail info@kalundborgerhverv.dk

Back To Top
Søg