skip to Main Content

Færre penge og vinterkulde betyder ændrede forbrugsvaner

Efteråret er begyndt og vinteren nærmer sig. Med sig kommer regnen, blæsten og, måske, sneen.

Det bliver koldere, mørkere og, for mange danskere, dyrere. Med stigende gas- og elregninger, priser på forbrugsvarer, der når nye højder og flere lag tøj, der bliver en nødvendighed, ændres danskernes forbrugsvaner markant i forhold til, hvad vi måske hidtil har været vant til.

Det første der ryger, er luksusvarer

Når man bliver tvunget til at tænke over, hvad ens penge går til, så vil der være en hel del varer, som bliver valgt fra. Det er helt normalt og virksomheder, som tilbyder luksusservices / produkter, kender til dette dyk og er for det meste relativt klar til det.

Hvad der er lidt særegent ved den tid vi er på vej ind i er, at hvad forbrugerne anser som værende luksusvarer, flytter sig. Det betyder, at services og produkter, som før har været relativt stabile, kan risikere at blive set som luksusvarer og derfor fravalgt. Det betyder, at flere virksomheder end normalt vil opleve, at deres produkter og services enten vil blive fravalgt eller i hvert fald vil blive købt i mindre grad, end hvad man hidtil har været vant til.
Det kunne være varer som: smør, kaffe to-go, tøj, en god søndagsbrunch, fitness, take-away eller fornyelser i huset.

Pas på med at sænke priserne for meget – lyt til kunderne

Når man hører, at folk vil begynde at passe mere på deres penge, kan det være fristende at sænke sine priser, så folk stadig har råd til at købe ens varer. Ja, man tjener lidt mindre per vare, men man fastholder kunderne.

Det kan sagtens være en holdbar strategi, men man burde i stedet for overveje, hvilken værdi man kan tilføje til ens produkt, så man holder prisen, men kunden fornemmer de får mere ud af varen end før. Hvis man kan ændre ens kunders opfattelse af ens produkt, fra at være en luksusvare til at være en nødvendighedsvare, eller i hvert fald tæt på at være det, så kan man fastholde kunderne og måske endda få flere kunder.

For at sætte det lidt på spidsen

Det er stadig mørkt, det er stadig koldt og det kommer stadig til at være jul, så folk har brug for luksusvarer, for at undgå en vinterdepression. Luksusvarer er, især for danskere, en ”nødvendighed” i manges øjne. Danskerne er et af de folk i hele verden, som går mest op i at forkæle sig selv, den trang forsvinder ikke i takt med, at pengene bliver færre.

Hvis du kan give en god begrundelse for, at folk stadig kan købe dit produkt/din service med god samvittighed, så vil forbrugerne finde råd til det.

Her er et par eksempler på hvad du kan gøre

Begynd at italesætte den ”værdi” dit produkt/din service skaber for kunden. Her taler vi ikke om, at ”kaffen smager godt” eller ”vores fitnesscenter har de nyeste maskiner”. Det er ikke værdiskabende, det er forventet.

Prøv hellere med ”få en god start på dagen, med en frisklavet kop kaffe, der holder vinterkulden ude” eller ”det er vigtigt at holde ens krop i bevægelse, især når det bliver koldere, så kom til os og skab en sundere livsstil, der giver dig mere overskud i din hverdag”.

Man kan også forsøge at faktisk tilføje værdi til ens produkter eller services.
Lav stempelkort til take-away, hvor den 7’ende bestilling giver en ekstra ret med eller smid et par varme sokker med i tøjkøbet, til at holde varmen i den kommende kulde.

Kontakt Erhvervsrådet for hjælp

Mulighederne er mange og hvis du kunne tænke dig sparring til, hvordan du kan indtænke merværdi i dine produkter/services, så kontakt os i Erhvervsrådet. Vi sidder klar til at hjælpe dig igennem vinteren. Ring til os på 59 55 00 55 eller skriv en mail til info@kalundborgerhverv.dk

Back To Top
Søg
X
X