Fire hurtige måder at produktudvikle på

Om man sælger et produkt, en service eller en ydelse, så er det vigtigt at sørge for, at man holder øje med udviklingen og selv følger med.

Når det går godt i virksomheden, kan man nogle gange blive revet med af travlheden og den energi der følger. Det er naturligvis helt i orden, men man glemmer nogle gange nogle af de helt fundamentale dele ved at drive en virksomhed, heriblandt at produktudvikle.

Hvad er produktudvikling?

Produktudvikling omhandler, at man kigger på sin produkt/ydelse og finder måder at justere det på, så det bedre passer til virkeligheden.

Det kunne være noget så lavpraktisk, som at sørge for, at ens produkt kan fås i flere farver, forskellige størrelse eller måske endda bare i en nyere (og mere miljøvenlig) indpakning.

Hvis man ikke sælger et fysisk produkt, men måske mere en ydelse, så kan man kigge på, om man skulle lave forskellige versioner af ydelsen. Hvis man er personlig træner, kunne dette være holdtræning, 1-til-1 træning og alt derimellem. Arbejder man med psykisk velvære, kunne man overveje at tage naturen i brug og rykke noget af coaching/terapien ud i skoven.

Hvorfor produktudvikle?

Vores kunder er ikke en gruppe mennesker låst fast i tiden. Det er en evig forandrende gruppe af mennesker/virksomheder, som bliver påvirket af alt muligt. Fra mega trends, til miljøkrav, flytter verden sig videre hele tiden og det kan nogle gange være svært at følge med.

Men man er nødt til at følge med. For ens kunder har ikke lyst til at vente på, at man begynder at bruge MobilePay, at man kan købe over nettet eller at man får skiftet farven fra jule-rød til forårs-grøn. Hvis vi ikke udvikler os, risikerer vi, at vores kunder udvikler sig forbi os.

Men det er ikke kun på grund af kunderne, at man burde produktudvikle. Det er simpelthen også nogle gange bare økonomisk fornuftigt.

Hvis man lever af sælge håndlavede tasker, ville man kunne kigge på de materialer man bruger, og så om nogle af dem kan skaffes lokalt, billigere, eller måske erstattes med et helt andet stof.

Hvis man kan spare på materialet (uden at gå for meget på kompromis med kvaliteten), så kan de ekstra penge sparet rent faktisk have en betydelig påvirkning af ens virksomheds økonomi.

Hvordan kan virksomheden produktudvikle?

Der er virkelig mange måder og retninger man kan gå, når man gerne vil produktudvikle.
For ikke at skrive en længere roman, holder vi det på noget, som klassisk bliver kaldt “Marketing Mix” eller “De 4 P’er”: Produkt, Pris, Placering og Promovering.

Produkt

Kig på et af virksomhedens produkter/ydelser.

Hvad består det af? Kan man gøre det en smule mindre, og spare på materiale? Så bliver det også mere kompakt, og kan derfor bruges af flere mennesker?

Kan man ændre formatet af ens ydelse? Måske lave en opklarende samtale over telefonen, i stedet for et personligt møde? Så sparer man tid og ressourcer, men kan også tilbyde mere fleksible tider for ens kunder.

Ens produkt/ydelse kan tilpasses på rigtig mange måder og man skal passe på med at blive låst fast i, at man ikke tør ændre ved det.

Pris

Noget af det man kan udvikle på, når det kommer til ens produkt/ydelse, er prisen.

Der er en klar tendens blandt især iværksættere, at man prissætter sig alt alt for billigt. Det er fordi, at man er bange for, at folk ikke vil købe ens produkt, så man sælger det billigere, end man egentlig burde gøre.

Hvis man endelig skal kigge på ens priser, så bør man kigge på om man i stedet for at sætte prisen ned, kan lave målrettede kampagner.

Overvej en introduktionspris, en forårskampagne, en studenterrabat, en klippekortløsning eller måske en pakkeløsning, FØR at sætte prisen bare bliver sat ned.

For når først en pris er sat ned, er det meget svært at sætte den op igen, uden af kunderne kan finde på at blive utilfredse.
Og hvis man laver en kampagne, eller en rabat eller lignende, så kan kunden også se den faktiske værdi de får for varen og derfor bedre sætte pris på, at de rent faktisk har fået varen billigt.

Placering

Hvor kan man købe varen henne? Hvordan kan man købe varen?

Nogle gange kan man kun købe et produkt af en virksomhed, ved at ringe inden for åbningstiderne. Andre gange, skal man ind på en snørklet webshop, for at bestille. En helt tredje gang skal man booke en tid i en kalender.
Der er mange måder ens kunder kan komme til ens produkt. Hvordan køber dine kunder dine produkter/ydelser? Har du gjort det let ved at have en online shop? Kan man betale via MobilePay?

Selvom, at det kan virke lidt underligt, så kan ens produkt faktisk pludselig blive mere værd i ens kunders øjne, hvis MÅDEN de kan købe produktet på, bliver lettere. Så uden at have pillet den mindste smule ved farve eller form, kan man skabe værdi, bare ved at gøre købsprocessen lettere.

Promovering

Det sidste P, promovering, omhandler hvordan man sælger sit produkt. Altså markedsføring.

Måske man har markedsført sit produkt i avisen og kun fået delvis succes. Det selv samme produkt kan måske markedsføres på Facebook, med en målrettet annonce, og lige pludselig opleve en større succes.

Vi har alle en tendens til at tro, at vores produkt eller ydelse er SÅ fantastisk, at kunderne bare skal stå i kø for at få det. Problemet ligger bare i, at de fleste kunder, aner overhoved intet om ens produkt. Det er derfor vigtigt, at man som virksomhed sørger for at markedsføre produktet ud til kundegrupperne.
Og selvom du måske er træt af dit produkt, så kan man meget let “ændre” det, ved bare at tale anderledes om det.

Hvis ens produkt er gammeldags, kan det blive retro. Hvis ens produkt har en underlig farve, kan man kalde de “skævt” og “unikt”. I sidste ende, så bestemmer man selv den vinkel man markedsfører sig med.

Skal du have hjælp til at produktudvikle?

At produktudvikle kan være, som sagt tidligere, ret så omfattende.

Hvis du føler, at det er overvældende at sidde med alene, om du så er virksomhedsejer, eller bare sidder med ansvaret i en virksomhed, så bør du overveje lige at sende en mail eller et opkald vores vej.

Vi sidder klar til netop denne type sparring, enten gennem deltagelse i vores netværk, eller ved 1-til-1 møde med en af vores erhvervskonsulenter.

Hvis du gerne vil høre mere, så send en mail til David Hindberg på dahi@kalundborgerhverv.dk eller ring til telefon 92 15 30 55.

Back To Top
Søg