skip to Main Content

Fra butik til oplevelsesunivers

Mød Martin.
Han har løftet sin helt almindelige butik til noget der ligner et helt oplevelsesunivers

Ovre på Sydfyn kører de i øjeblikket et projekt, der hedder Styrket Erhverv i Gadeplan. Det handler om at skabe stærkere og mere spændende butikker, restauranter og caféer i en række Sydfynske byer. Det gør de ved at sætte de butiksdrivende og restauratørerne sammen i netværk, tilbyde undervisning i blandt andet sociale medier og brugen af video, udbyde dem kurser i butiksindretning, stille mentorer til rådighed og en række andre aktiviteter.

En af de butiksindehavere, der er gået all-in på projektet, er Martin Fischer, der driver Køkkenfreak i Svendborg.

Erhvervschef Jens Lerager har fulgt lidt med i Køkkenfreaks gøren og laden hen over det sidste års tid og har også mødtes med Martin Fischer for at høre lidt mere om, hvad det er, han har gjort med Køkkenfreak. Det har han, fordi der sker noget rigtig spændende i netop den forretning.

Fra en helt almindelig butik til oplevelsesunivers

Køkkenfreak er grundlæggende en helt almindelig butik. De sælger egentlig bare køkkenudstyr. Nuvel, det er køkkenudstyr i den lækre ende, men det er altså stadig rugbrødsforme, spatler og gryder, der er på hylderne. Butikken ligger i bymidten i en mindre dansk provinsby og drives af et ægtepar, der ejer butikken i fællesskab. Genkendeligt? De ligner i hvert fald rigtig mange andre butikker rundt omkring på de danske gågader.

…der pludselig kan en masse mere

Hvad gør dem så anderledes og hvorfor skal du som læser af vores nyhedsbrev belemres med historien om Køkkenfreak? Det skal du, fordi der i løbet af de sidste par år er sket en hel masse med Martins ellers ret almindelige butik. Den har åbnet en vellykket webshop, den er blevet udvidet og er flyttet fra en sidegade og ind på Svendborgs torv. Den har afholdt kunstaftener, fællesspisninger, bagekonkurrencer og den har startet sin egen youtube-kanal. Og imens alt det her er sket, er både omsætning og indtjening gået den rigtige vej for Køkkenfreak.

Prøv dig frem

Der er en særligt opløftende vinkel på historien om Martin Fischer og Køkkenfreak og det er, at de ikke har ramt rigtigt fra starten. Der er flere af de ting de lavede i begyndelsen, der er mindre gode. Men Køkkenfreak har forsøgt sig frem og har efterhånden fundet en rigtig god formel, som du blandt andet kan se i deres videoserie ’Bag med Ole’, der på én og samme tid er bageskole og reklamefilm for nogle af de køkkengrejer man kan købe hos Køkkenfreak. Det var ikke Martins første strategi, men han forsøgte sig med forskellige tiltag og kunne se, at det i hans tilfælde var noget af det, der virkede godt.

Vi hugger de bedste idéer

I Kalundborgegnens Erhvervsråd har vi tænkt os at tage ved lære af Styrket Erhverv i Gadeplan. Hen over sensommeren og efteråret inviterer vi til seks workshops for butikker, restaurationer og turismevirksomheder, hvor vi arbejder med nogle af de mange forskellige virkemidler, der kan tages i brug for at give dine kunder en ekstra oplevelse – og din forretning en ekstra indtægt. Følg med her i nyhedsbrevet.

Se her, hvordan Køkkenfreak bruger Youtube til en oplevelse og til markedsføring af sine produkter.

Back To Top
Søg
X
X