skip to Main Content
Metalskruer

Når stormen raser, bygger nogen læhegn, mens andre bygger vindmøller

Når Corona virussen raser og aktiviteten i virksomheden er dalende, hvad er så vigtigt at tage sig til?

Følg selvfølgelig med i de ordninger, der bliver introduceret fra regeringens side og som skal hjælpe virksomheden til at overleve denne storm, men hvad med tiden efter virussen?

Hvordan får jeg min forretning til at blomstre op igen?

Vores råd er at bruge lidt tid på at reflektere over hverdagen. Det kan være svært at finde tiden til det, når alle de daglige gøremål med kunder, ordrer, nye ønsker osv. presser hverdagen. Efter virussen skal kunderne gerne komme igen og der skal sikkert gøres en ekstra indsats for at få omsætningen i gang igen.

Hvilke produkter skal lokke kunderne tilbage efter Coronavirussen?

Vi giver her inspiration til at udvikle forretningen på forskellige områder og i dag skal det handle om produktsortimentet.

Beslutningen om, hvilke produkter virksomheden skal tilbyde sine kunder, er helt centralt. For få produkter giver en afhængighed af, at der hele tiden er efterspørgsel på de få varer, som virksomheden udbyder og et stort pres på, at der altid er varer klar til at sælge.

For mange og usammenhængende produkter giver lagerbinding, lav omsætningshastighed og store udfordringer i at håndtere logistikkæden. Det kan også skabe et uklart billede af, hvad virksomheden er rigtig god til. De fleste virksomheder kommer ud for at tage et produkt ind i sortimentet, som ligner de eksisterende produkter, men som alligevel ikke omsætter som forventet. Ryd op i produkter, der ikke sælger og skab fokus på kerneprodukterne.

Husk at den gamle 80/20 regel stadig eksisterer, hvor 80% af omsætningen ligger på 20% af produkterne eller serviceydelserne.

Skab sammenhæng mellem varerne

Et godt overblik kan give mersalg og måske inspirere kunderne til at prøve nye produkter. Her er så en øvelse der kan give et overblik over, hvorfor den enkelte vare er i sortimentet og hvilke varer der kan give et mersalg.

Introduktionsprodukter

Hvem har ikke prøvet et produkt for at teste, om det virkeligt er noget man kan bruge; det kan være som en gratis app eller anden form for vareprøve.

Kerneprodukter

De produkter, der er virksomhedens fundament og viser hvad virksomheden står for. Der kan være produktvarianter af hvert kerneprodukt.

Tillægsprodukter

Visse brancher er rigtigt gode til at finde ekstrasalg i andre produkter. Det kan være halskæde til den nye kjole, ur til det nye jakkesæt eller lign. Hvad supplerer jeres kerneprodukter?

Flagskibsprodukter eller pakkeløsninger

Når kunden vil købe ”hele pakken”. Hvordan sikrer man, at kunden får stillet sine forventninger om ikke at skulle gå andre steder hen for at få sin total løsning.

Beslutninger du bør træffe:

1. Tilføjelse af nye produkt- og servicevarianter. Beslut om du skal tilføje variationer af eksisterende produkter og services til dit produktsortiment

2. Tilføjelse af ny produkt- eller servicekategori. Beslut om du skal sælge en ny produktkategori som en del af dit produktsortiment

3. Trimning af din produktportefølje. Beslut om du skal reducere din nuværende produktportefølje og fokusere på færre produkter

 

Du kan hente et skema til dine overvejelser her

Spørgsmål

Hvis du har spørgsmål eller vil arbejde lidt mere konkret med dette værktøj, er du altid velkommen til at kontakte erhvervskonsulent Otto Aagaard.

Back To Top
×Luk søg
Søg
X
X