skip to Main Content

Den grønne leverandør

Erhvervsrådet vil samle de virksomheder, der enten er i gang eller skal til at omstille til en grønnere dagsorden.

Lad os starte fra begyndelsen og definitionen på “den grønne leverandør”.

En grøn forretningsmodel er en forretningsmodel, der sikrer en mindre påvirkning af miljøet og samtidig er økonomisk rentabel. Målet med en grøn forretningsmodel er derved at forbedre energi- og ressourceeffektivitet, konkurrenceevne og derved bundlinje.

Med andre ord, taler dette lige ind i virksomhedens ønske om at blive den foretrukne leverandør. Ikke (kun) fordi der er tænkt over den grønne profil, men også fordi det er sund fornuft for miljøet og virksomhedens økonomi med en bedre indtjening på sigt.

De forretningsmæssige argumenter er der mange af.

Forbrugernes efterspørgsel

Forbrugerne efterspørger bæredygtige produkter og services, og de er villige til at betale mere for dem. I nogle brancher er bæredygtighed efterhånden en selvfølgelighed. Samtidig er der mange bæredygtighedstiltag, der gør virksomheden mere kosteffektiv. Mindst lige så vigtigt, så kigger investorer også på, hvilket niveau virksomheden er på, inden de lægger deres penge i virksomheden. Et højt niveau af bæredygtighed er en indikation på, at man er markedsledende og en del af eliten.

Og så er der naturligvis ny lovgivning og yderligere regulering på vej, som virksomhederne skal leve op til. Forskellige lande og regioner har forskellige mål de skal nå, og derfor vil dokumenteret bæredygtighed også blive et krav til leverandørerne.

Kom reglerne i forkøbet

Ved at tage den grønne dagsorden med ind i virksomhedens strategi, er det muligt at skabe mere værdi for virksomheden, i stedet for at “halse efter” lovgivningen. Et eksempel kan være de nye krav for virksomheder til at sortere mere af deres husholdningslignende affald fra udgangen af 2022.

Et godt sted at tage hul på denne diskussion er i vores nye netværk der starter efter sommerferien.
Vi vil prøve at skabe et forum, hvor virksomheder kan udveksle erfaring og samle ny inspiration og viden om, hvordan de skal skabe sig en grøn profil og blive en attraktiv Grøn leverandør.

Vil du vide mere?

Følg med i vores nyhedsbrev og på vores hjemmeside, når vi tager næste skridt til dette netværk.

Back To Top
Søg