skip to Main Content

Nu falder “Greenwashing” hammeren – risikerer du at blive ramt?

Der findes et væld af regler for markedsføring af din virksomhed. I øjeblikket er der meget fokus på greenwashing og på, hvor bæredygtig en virksomhed er.  Det er fristende at skilte med det, men vær særlig opmærksom på lovgivningen på området.

Praler du med at være grøn?
Har du stående på din hjemmeside, at du er miljøvenlig?
Sammenligner du dig med konkurrenterne og siger, at du er mere bæredygtig?

Pas meget på med det

Der har længe været specifikke regler om, at man som virksomhed ikke må “greenwashe”. Altså, man må ikke markedsføre ting, som enten ikke passer, eller er taget ud af kontekst.
Det er der ikke noget nyt i.

Hvorfor skriver vi så ud om det nu?

Det gør vi fordi, at hvad der før har været lov, begynder nu at blive håndhævet. Der er blevet bevilliget 28 millioner kroner over 4 år til Forbrugerombudsmanden, som er gået i gang med at slå hammeren ned på virksomheder, som falskt markedsfører sig som “bæredygtige”.

Men hvad specifikt drejer Greenwashing sig om?

Det er længere og mere kompliceret end, hvad man lige kan sige her, men helt grundlæggende, så handler det om følgende:

  • Hvis du bruger klima- eller miljøudsagn i din markedsføring, skal de være korrekte og klart formulerede.
  • For at sige, at noget er bæredygtigt, skal man have lavet en såkaldt LivsCyklus Analyse (LCA) på sit produkt eller service. Denne LCA skal være godkendt af en uafhængig ekspert.
  • Hvis man bruger billeder/sprog der får forbrugeren til at tro, at man er grøn, så er man nødt til at VÆRE grøn. Ellers er det misvisende.

“Grøn”, “Miljørigtig/venlig”, Klimavenlig” m.m. er udsagn der får folk til at tro, at de handler med en bæredygtig virksomhed.
Hvis du bruger disse udsagn, og ikke kan bakke dem op med data, så risikerer du at få en sag/bøde på halsen.

Du er ikke “grøn”, hvis din branche er “sort”

At sige, at man er bæredygtig handler om at have en samlet neutralt/positiv påvirkning af miljøet.

  • Du må ikke prale af at lave den “mest bæredygtige” bil, hvis hele bilbranchen, ikke er bæredygtig.
  • Du må ikke prale med miljøvenlig emballage, hvis det kun har en marginal betydning for klimaet/miljøet.
  • Du må ikke prale med at være klimavenlig, hvis dine klimavenlige tekstiler bliver fragtet til Danmark via miljøbelastende metoder.
  • Du må ikke prale af at være lave bæredygtige produkter, hvis det er helt normalt for din branche – så er du ikke “speciel”.

Det handler om en samlet helhed.

Hvad gør jeg så?

Til at starte med, kan du bare lade være med at sige, at du er bæredygtig. Reglerne her handler udelukkende om hvordan man som virksomhed markedsfører sig selv.

ER du bæredygtig, klimavenlig og lignende, og vil du gerne tale ud om det? Så er en god start at få lavet en LCA.

Altid husk KONTEKSTEN

Hvis 99 af dine produkter belaster miljøet, så må du ikke prale af det ene, der ikke gør, MEDMINDRE du fortæller forbrugeren om de 99 andre produkter.

Tag fat i os i erhvervsrådet, hvis du er i tvivl. Telefon: 59 55 00 55 eller mail info@kalundborgerhverv.dk

Læs Kvikguiden her

Back To Top
Søg