skip to Main Content
Storytelling

Storytelling – kunsten at fortælle virksomhedens historier

Deltagere i nogle af Erhvervsrådets netværk var med, da vi satte fokus på storytelling – kunsten at fortælle virksomhedens historier.

Netværket for Minivirksomheder og Iværksættere havde inviteret Cand.mag. i International Virksomhedskommunikation med engelsk, Trine Sylvest Christensen, forbi, til at tale om Storytelling og hvordan man aktivt kan bruge Storytelling i sin virksomheds markedsføringsstrategi.

Her følger nogle af de hovedpointer hun delte med netværket, fortolket af David Hindberg.

Det kan være let at tro, at Storytelling bare handler om at fortælle historier. Og det er naturligvis hoveddelen. Men der er en hel videnskab bag, HVILKE historier man vælger at fortælle, HVORDAN og HVOR man vælger at fortælle dem og HVEM man vælger at fortælle dem til.

Storytelling tager lang tid at mestre, men her er nogle små tips til, hvilke overvejelser man bør gøre sig, hvis man gerne vil arbejde med storytelling i sin virksomhedsstrategi.

Hvilke historier skal fortælles?

Der er tusinder af punkter man kunne tage med, når man forsøger at fortælle om sin virksomhed. Men fælles for de fleste af dem er, at hvis virksomheden ikke selv vælger at fortælle sin historie, er det i stedet op til kunderne, samarbejdspartnerne, leverandørerne og andre interesserede, at forstå virksomhedens historie og genfortælle den. Man er nødt til aktivt at fortælle sin historie, så det hjælper ens interessenter med at opfatte ens virksomhed, som man gerne så, at den blev opfattet.

Fortæl historien om, hvordan virksomheden blev skabt og ikke mindst, hvorfor virksomheden blev skabt: for at hjælpe folk, skabe ny teknologi, sætte fokus på økologi osv. Fortæl hvordan virksomheden arbejder hen imod sit mål, hvem virksomheden arbejder med og hvorfor det er vigtigt.

For hvis du fortæller din virksomheds historier på den rette måde, kan kunder og andre identificere sig med virksomheden og det kan skabe lyst til at deltage aktivt, i virksomhedens næste historie.

Hvordan og hvor skal historierne fortælles?

En virksomheds historie kan fortælles gennem video, gennem tekst, gennem handlinger og på tusinder af andre måder. Vælg den metode, som er lettest for virksomheden og som sikrer, at virksomhedens historie når ud til så mange af den rette målgruppe som muligt.

De sociale medier er en god måde for en virksomhed at dele sin historie på og nå ud til sit publikum. Et opslag på Facebook, der fortæller om, hvordan virksomheden genbruger spildevand til at dække eget forbrug, er med til at vise læserne, at virksomheden er miljøbevidst, opfindsom og tænker på fremtiden. En kort video på Instagram, fra en firmafest (efter Corona naturligvis), fortæller seerne, at virksomheden er et sjovt sted at arbejde, formår ikke at tage sig selv for seriøst og måske deler nogle af de samme værdier, som seerne selv synes er vigtige.

Hvem fortælles historierne til?

Historier har en afsender og en modtager. Begge dele er lige vigtige i, at en historie rammer rigtigt.

Tænk godt over, hvem det er der lytter til virksomhedens historier og hvem virksomheden gerne vil have lytter. De to ting skal helst være de samme, men ofte, er de det ikke.

Hvis en virksomheds kunder foretrækker at bruge Facebook, så skal virksomhedens historier helst blive fortalt på Facebook og ikke, eksempelvis, TikTok og LinkedIn. Hvis ens målgruppe foretrækker visuelle historier, videoer og billeder, så rammer man forkert, hvis man præsenterer dem for en væg af tekst.

Modtageren af en virksomheds historier kan være noget af det sværeste at forstå, men det mest værdifulde man kan bruge tid på at finde ud af. For ens modtager kan fortolke ting på bestemte måder og hvis man ikke forstår det, kan man ramme forkert.

Storytelling - kunsten at fortælle

I billedet ovenover kan man se, hvordan den samme ”historie” kan fortolkes enten som, at Coca-cola-kappen er en forklædning som et monster (til venstre) eller en superhelte kappe (til højre).

Fortæl virksomhedens historier

Der er, som vist, mange forskellige overvejelser man bør gøre sig, når man giver sig i kast med Storytelling, man skal vælge den rette historie, det rette medie og man skal kende sit publikum. Men vigtigst af alt er det, at man fortæller sin historie. Hellere fortæl en historie der rammer en smule skævt, end at lade andre fortolke og fortælle.

Hvis din virksomhed har mod på at give sig i kast med storytelling, eller måske allerede bruger det aktivt, men savner lidt sparring, så tag endelig fat i os. Vi hjælper dig gerne i gang og vi stiller gerne sparring til rådighed – det er dét vi er her for.

Kontakt kommunikations- og erhvervskonsulent David Hindberg på
telefon 92 15 30 55 eller på mail: dahi@kalundborgerhverv.dk

Back To Top
×Luk søg
Søg
X
X