skip to Main Content

”Vi arbejder med ALLE 17 verdensmål – især de grønne”

Det er super trendy at arbejde med FNs Verdensmål.

Faktisk SÅ trendy, at en del virksomheder falder i fælden og begynder at tale om deres arbejde med verdensmålene, uden egentlig at sætte sig ind i hvad verdensmålene er og hvordan deres virksomhed arbejder med det. Det er virkelig godt, at man har indført en salat i sin frokostordning, men det gør ikke, at man nu kan krydse følgende verdensmål af: Nr. 2. Stop Sult, Nr. 3. Sundhed og Trivsel, og Nr. 13. Klimaindsats.

Desværre er FNs Verdensmål gået hen og blevet en slags ”gratis” reklameplakat for virksomheder til at sige, at de arbejder med bæredygtighed. Og i et stykke tid, har det faktisk været okay. Det var en måde at markedsføre sig på.

Holdninger skifter

I takt med at verden udvikler sig, så udvikler samfundets forståelse for hvad bæredygtighed er og hvor vigtig en rolle det skal spille i dagens Danmark.
På vores Generalforsamling del 2. havde vi besøg af sociolog Eva Steensig, som blandt andet kunne fortælle, at i tiden efter COVID-19 er den danske befolkning, og derfor en stor del af virksomheders kundepotentiale, blevet meget mere kritiske overfor virksomheder som skilter med at være bæredygtige.

Bæredygtighed er ikke længere noget man i samme omfang kan prale om, som man har kunnet før i tiden. Det er nu gået hen og blevet en forventning, på linje med, at man behandler sine ansatte ordentlig, overholder lovgivninger og betaler skat. Og ligesom, at man som virksomhed i Danmark ikke vil prale af, at man betaler skat, så giver det heller ikke så meget mening at prale af, at man tænker bæredygtighed. Det regner befolkningen da med, at du gør.

Må vi så ikke længere prale af vores arbejde med FNs verdensmål?

Jo da. Man må sagtens fortælle om alt, hvad man laver, som er bæredygtigt, om det er for miljøet eller for at tage et socialt ansvar. Men befolkningen er trætte af falske løfter og virksomheder som fremstår som glansbilleder, uden at kunne leve op til det image.

Hvis din virksomhed arbejder aktivt med bæredygtighed, så kan du frit tale om det, men lad være med at tale om ALLE verdensmålene. Vælg et par stykker, som I aktivt arbejder med, og så begynd at prale.

Især den yngre generation er kritisk over for virksomheder, som taler en virkelighed op, som de ikke kan leve op til. De vil hellere have, at en virksomhed er ærlig over for dens mangler, transparent om dens strategi og målsætning og viser, at virksomheden gerne vil leve op til målene, men det er en rejse som den er i gang med og endnu ikke er i mål med. Dét er ærlig kommunikation – og i fremtiden, bliver ærlig kommunikation belønnet.

Hvis du vil vide mere om, hvordan din virksomhed kan arbejde med FNs verdensmål, så kan jeres rejse starte ved, at I tager fat i os. Og så kan vi afsløre, at I sikkert allerede er i gang med et mål eller to, men I er bare ikke bevidste om det.

Kontakt Erhvervsrådet på telefon 59 55 00 55 eller på mail info@kalundborgerhverv.dk

 

Back To Top
Søg
X
X