skip to Main Content
Levende Bymidter

Vi har brug for levende bymidter – og den traditionelle detailhandel er ikke svaret

En levende bymidte med mulighed for oplevelser, møder og aktiviteter har en stærk tiltrækningskraft på mennesker – og altså på de medarbejdere og de studerende vi så gerne vil have til vores område. Så hvordan skaber vi det?

Kalundborgegnen er inde i en utrolig positiv udvikling på nogle områder. Vores private erhvervsliv kører for fuld damp og historier om vækst, udvidelser og nytilkomne virksomheder er næsten blevet rutine hen over det sidste halvandet års tid. Vi har også kunnet tiltrække nye uddannelser. Både ved hjælp af dygtighed og ved hjælp af en stor portion held. Samtidig er investeringslysten i både erhvervs- og beboelsesejendomme stigende (hvis du vil høre mere om udviklingen generelt og om ejendomsmarkedet specifikt, så tag med til vores B2B-netværksmøde på fredag den 25. juni på Postgaarden)

Med den vækst kommer der nogle muligheder. Vækst i virksomhederne betyder øget efterspørgsel efter arbejdskraft og nye uddannelser betyder, at især flere unge mennesker får deres gang i byen. Der er bare ingen garanti for, at virksomhederne kan lykkes med at få den arbejdskraft de efterspørger. Og det er langt fra sikkert, at de unge vælger uddannelserne i Kalundborg Kommune. En levende bymidte kan spille en stor rolle for, hvorvidt en ny medarbejder eller en studerende vælger at bosætte sig i Kalundborg eller om han/hun hellere vil pendle ind fra Holbæk, Slagelse eller København.

Levende bymidter giver oplevelser

Bymidterne er i høj grad defineret af handelslivet og fra gammel tid er mange byer netop vokset op omkring handelspladser. I dag er bymidterne fortsat præget af butikkerne, men der er sket et væsentligt skifte. Bymidtens primære rolle er ikke længere at samle handelsmuligheder. Når det blot handler om adgang til varer, størst muligt udvalg og høj prisgennemsigtighed, så gør både shoppingcentre, hypermarkeder, boxbutikker og ikke mindst internettet det langt bedre end bymidterne. De er reelt stærkere handelspladser.

Når man i dag vælger at besøge en bymidte, er det i langt højere grad for at få en oplevelse. For helt ærligt; De varer jeg kan finde i en typisk provinsbys bymidte, kan jeg finde lettere, hurtigere og mere komfortabelt og sandsynligvis også billigere på én af de andre handelspladser. Det betyder desværre også, at ’Den gode Service’ som detailhandlende igen og igen trækker op af hatten som grunden til, at kunderne vælger netop deres butik, betyder mindre og mindre. For er en let, hurtig, komfortabel og prismæssigt konkurrencedygtig handel i virkeligheden ikke det vi ofte forbinder med netop Den gode Service?

Er det hele så bare lige meget?

Har bymidterne så spillet fallit? Nej, overhovedet ikke. Men dem der interesserer sig for levende bymidter – og dem der lever af at være i bymidterne – skal vælge strategi med omhu. Der er ingen grund til at prøve at konkurrere med de andre handelsplatforme på deres styrkepositioner. For den kamp er bymidterne allerede i fuld gang med at tabe og der er ingen tegn på, at det ændrer sig. Til gengæld har bymidterne overlevet adskillige lukkelove, ny planlovgivning og internethandlens opblomstring, netop fordi de er så stærke på det med oplevelser. Det skal vi, der tror på vigtigheden af levende bymidter forstå og blive endnu bedre til at udnytte.

Derfor: Skab oplevelser!

Skab især oplevelser som den besøgende ikke så let kan få andre steder. Den særlige oplevelse kan være alt fra spændingen ved at baldre gennem en række unika-pieces på tøjstativet over at deltage i en klub eller et fællesskab omkring en fælles interesse eller hobby til deciderede events.

Skab minioplevelser i din bymidte. Hvis du aktiverer mere end to sanser er du allerede foran internetbutikken der kun kan spille på syns- og høresansen. Gå sammen med naboen om at skabe noget lidt større. Eller endnu bedre; gå sammen med naboen, løbeklubben og amatørteatret og lav noget helt specielt.

I Kalundborgegnens Erhvervsråd har vi øvet os lidt. Vi har samlet en stribe spændende lokale udbydere af madvarer og inviteret dem til at lave et lille madmarked på gågaden i Kalundborg. Vi ved, at der er mange besøgende i sommerhusområderne, så vi har prøvet at lave noget, der rammer lige ned i deres præferencer. Det løber hen over hele sommeren og vi håber selvfølgelig, at det bliver så stor en succes, at det er levedygtigt næste år. Hvis det lykkes begynder vi at have en oplevelse, som netop er noget særligt, som taler til alle sanser og som vil trække folk til bymidten. Og så kan shoppingcentre og internethandel bare komme an.

Back To Top
Søg
X
X